مکانیک سیالات محاسبات
درس مکانیک سیالات محاسباتی دکتر محمدباقر آیانی در دانشگاه فردوسی مشهد یک دوره تخصصی و پیشرفته در مهندسی مکانیک و هوافضا است که به تحلیل عددی جریان سیالات و شبیهسازی رفتار سیالات میپردازد. مباحث این درس شامل مدلسازی جریان سیال، معادلات ناویر-استوکس، روشهای عددی حل معادلات دیفرانسیل، تحلیل جریانهای تراکمپذیر و تراکمناپذیر، شبکهبندی و بهینهسازی حل عددی جریانها، و کاربرد نرمافزارهای CFD است.
تدریس پروژهمحور و مثالمحور دکتر آیانی به دانشجویان کمک میکند تا علاوه بر تسلط بر مفاهیم نظری، توانایی شبیهسازی، تحلیل و طراحی سیستمهای سیالاتی در کاربردهای صنعتی و پژوهشی را کسب کنند. این درس برای دانشجویان مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضا و علاقهمندان به شبیهسازی سیالات بسیار ارزشمند است.
انتقال حرارت 1
ترمودینامیک عالی 2
ترمودینامیک (به فرانسوی: Thermodynamique) یا گرمادینامیک شاخهای از علوم طبیعی است که به بحث راجع به گرما و نسبت آن با انرژی و کار میپردازد. ترمودینامیک متغیرهای ماکروسکوپیک (همانند دما، انرژی داخلی، آنتروپی و فشار) را برای توصیف حالت مواد تعریف میکند و چگونگی ارتباط آنها و قوانین حاکم بر آنها را بیان مینماید. ترمودینامیک رفتار میانگینی از تعداد زیادی از ذرات میکروسکوپیک را بیان میکند. قوانین حاکم بر ترمودینامیک را از طریق مکانیک آماری نیز میتوان بدست آورد و تحلیل کرد. به جنبش یک یا چند مولکول «ترمودینامیک» می گویند، پدر چهار قانون گفته میشود صفرم٬ اول٬ دوم و سوم قانون صفرم این است که اگر سیستم اول با سیستم سوم و سیستم دوم هم با سیستم سوم در تعادل است پس سیستم اول و سیستم دوم با یکدیگر در تعادل اند.
موتورهای احتراق داخلی 3
درس موتورهای احتراق داخلی ۳ دکتر محسن قاضیخانی در دانشگاه فردوسی مشهد یک دوره پیشرفته و تخصصی در مهندسی مکانیک و انرژی است که به تحلیل عملکرد، طراحی و بهینهسازی موتورهای احتراق داخلی میپردازد. مباحث این درس شامل سیکلهای حرارتی پیشرفته، شبیهسازی عملکرد موتور، انتقال حرارت و سیالات در موتور، سوخت و احتراق، کاهش آلایندگی، و تحلیل راندمان و قدرت موتور است.
تدریس دقیق و مثالمحور دکتر قاضیخانی به دانشجویان کمک میکند تا علاوه بر درک مفاهیم نظری، توانایی طراحی، تحلیل و بهینهسازی موتورهای احتراق داخلی در کاربردهای صنعتی و تحقیقاتی را کسب کنند. این درس برای دانشجویان مهندسی مکانیک، انرژی و علاقهمندان به طراحی و بهینهسازی موتورهای پیشرفته بسیار ارزشمند است.
مکانیک محیط پیوسته
درس مکانیک محیط پیوسته دکتر حمید اختراعی طوسی در دانشگاه فردوسی مشهد یک دوره تخصصی در مهندسی مکانیک و علوم پایه است که به تحلیل رفتار مواد و سیالات در قالب محیطهای پیوسته میپردازد. مباحث این درس شامل تنش و کرنش، معادلات حاکم بر محیطهای الاستیک و پلاستیک، معادلات تعادل، قوانین پایستگی، تحلیل سیالات گسسته و پیوسته، و کاربرد مدلهای ریاضی در حل مسائل واقعی مهندسی است.
تدریس دقیق و پروژهمحور دکتر اختراعی طوسی به دانشجویان کمک میکند تا علاوه بر درک مفاهیم نظری، توانایی تحلیل و مدلسازی محیطهای پیوسته و کاربردی در مهندسی و تحقیقات علمی را بهدست آورند. این درس برای دانشجویان مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و علاقهمندان به تحلیل محیطهای مکانیکی بسیار ارزشمند است.
ترمودینامیک عالی
درس ترمودینامیک عالی دکتر محسن قاضیخانی در دانشگاه فردوسی مشهد یکی از دورههای پایه و پیشرفته در مهندسی مکانیک و انرژی است که به بررسی دقیق قوانین ترمودینامیک و کاربردهای آن در سیستمهای واقعی میپردازد. مباحث این درس شامل اصول و قوانین ترمودینامیک، تحلیل چرخههای حرارتی، انرژی و کار، تعادل و انتقال حرارت، خواص ترمودینامیکی مواد، و تحلیل سیستمهای چندمرحلهای و پیچیده است.
تدریس دقیق و مثالمحور دکتر قاضیخانی باعث میشود دانشجویان علاوه بر درک مفاهیم نظری، توانایی تحلیل و حل مسائل عملی در مهندسی حرارت و انرژی را بهدست آورند. این درس برای دانشجویان مهندسی مکانیک، انرژی و علاقهمندان به طراحی و تحلیل سیستمهای حرارتی بسیار ارزشمند است.
آیرودینامیک مادون صوت
درس آیرودینامیک مادونصوت دکتر محمود پسندیدهفر در دانشگاه فردوسی مشهد یکی از دورههای تخصصی و پایهای در مهندسی هوافضا است که به بررسی رفتار جریان سیالات در سرعتهای کمتر از سرعت صوت میپردازد. مباحث این درس شامل اصول دینامیک سیالات، معادلات ناویر–استوکس، لایه مرزی، تئوری بال و پروفیلهای ایرُفویلی، ضرایب آیرودینامیکی، پایداری و عملکرد هواپیما در رژیم مادونصوت است.
تدریس دقیق، تحلیلمحور و همراه با مثالهای کاربردی دکتر پسندیدهفر به دانشجویان کمک میکند تا علاوه بر درک عمیق مفاهیم تئوری، توانایی تحلیل و طراحی سیستمهای پروازی در سرعتهای پایین و متوسط را بهدست آورند. این درس برای دانشجویان مهندسی هوافضا، مکانیک و علاقهمندان به طراحی پرهها، بالها و سامانههای پروازی انتخابی بسیار ارزشمند است.